marketing voor fotografen: welke marketingkanalen gebruik je

Marketing voor fotografen: 5 handige tips

marketing voor fotografen: welke marketingkanalen gebruik je

Marketing voor fotografen: 3 handige tips

Marketing is één van de belangrijkste dingen om te doen voor je bedrijf. Je wilt tenslotte consistent klanten aantrekken. Ja, marketing kost tijd! Maar het gaat je wel ontzettend veel brengen voor jou en je business. Wanneer je net start met je fotografiebedrijf ben je nog heel druk met andere dingen en weet je waarschijnlijk nog helemaal niets van marketing af. Maar ook fotografen die al langer bezig zijn hebben moeite met marketing en het aantrekken van klanten. In deze blog ga ik het met je hebben over marketing voor fotografen en deel ik 3 handige tips.

Lees je mee?

Hoe zet je marketing in voor je fotografiebedrijf?

Marketing is essentieel voor de groei van je bedrijf. Groeien willen we allemaal als je een business start, anders is het meer een hobby die je aan het uitvoeren bent ;-).

Tip 1: Bepaal jouw ideale klant

Het is super belangrijk om je ideale klant duidelijk te hebben voor jezelf. Die weet je misschien in het begin nog niet omdat je alles aan het uitproberen bent en misschien meerdere shoots door elkaar doet. Op een gegeven moment wordt het heel goed duidelijk waar jij echt van ‘aan’ gaat en wat je het allerleukste vindt om te fotograferen. Omschrijf je ideale klant tot in detail. Pas dan weet jij goed wie je moet aanspreken als doelgroep.

Tip 2: Creëer een sterke online aanwezigheid

Als ondernemer is online zichtbaar zijn niet meer weg te denken. Wat een geluk hebben we om als bedrijf zijnde in deze tijd te mogen leven. Dit zorgt voor ontzettend veel mogelijkheden. Online zichtbaar zijn met je bedrijf is op meerdere manieren mogelijk. Zorg ervoor dat je met je bedrijf online aanwezig bent.

  • Bouw een website: Ga aan de slag met het maken van een website voor je bedrijf. Je wilt dat je gevonden wordt door potentiële klanten. Richt je website goed in en zet er genoeg informatie op die relevant is. Via je website kun je ook je portfolio delen, je aanbod en natuurlijk iets vertellen over jezelf. Maak gebruik van goede foto’s en pak het professioneel aan. Ik ben echt een mega liefhebber van Showit. Showit is namelijk een drag-en-drop systeem waardoor een website maken voor iedereen mogelijk is. Het werkt super makkelijk! Je betaalt hiervoor €25 per maand en ik mag je nu een maand gratis geven om kennis te maken met Showit.

  • Maak gebruik van Social Media kanalen voor jouw marketing zoals Instagram, Facebook en TikTok. Social media is helemaal gratis en gaat ontzettend veel betekenen voor je bedrijf. Je kunt er een grote following mee opbouwen en op deze manier klanten aantrekken. Je deelt je werk via Social Media en het belangrijkste is dat je consistent blijft. Consistent zichtbaar zijn is key voor een succesvol bedrijf. Stel je maakt een Instagram account aan en begint met het posten van content. Blijft dit dan consistent doen: bv. 3x per week een Instagram post, 2-3x per dag een Instagram story en dit volhouden. Veel ondernemers geven snel op omdat ze weinig groei zien op kanalen. Ze geven dan vaak Instagram de schuld maar dit heeft alles te maken met consistent zijn.

Tip 3: Onderschat de kracht van Pinterest niet!

Een onwijs goed marketingkanaal om in te zetten voor je bedrijf is Pinterest. Pinterest is geen social media kanaal maar een visuele zoekmachine. Het voordeel aan Pinterest is dat je post niet wegzakt naar onderen zoals bij Instagram bv. wel het geval is. Bij Pinterest blijft je post zichtbaar, zelfs na 1-2 jaar of langer. Zelf heb ik 10 jaar lang (en nog steeds) een lifestyleblog gehad waarbij ik Pinterest actief heb ingezet. Bij veel blog artikelen kreeg ik 1000en bezoekers via Pinterest.

Bij mijn fotografiebedrijf merk ik ook goed hoe krachtig Pinterest werkt. Ik deel foto’s en gebruik de juiste zoekwoorden waarop ik gevonden wil worden. Dit doe ik met regelmaat en ook weer consistent. Hierdoor komen er maandelijks honderden extra bezoekers naar mijn website en ik krijg er extra klanten door.

Mocht je graag meer informatie over Pinterest willen? Dan verwijs ik je graag door naar een blog die ik over Pinterest heb geschreven.

Welke marketingkanalen gebruik jij vooral voor jouw bedrijf?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *